Nieuws

18-07-2024 08:42

Het always-on advantage als veerkracht als motor van de Nederlandse transportsector

De transportsector toont een indrukwekkend vermogen om met de uitdagingen van vandaag om te gaan. Ondanks de pandemie, de oorlog in Oekraïne en het Midden-Oosten, en incidenten in de Rode Zee, blijft de sector veerkrachtig. Dat leidt tot het ‘always-on advantage’, waarbij organisaties snel kunnen schakelen en effectief kunnen reageren op nieuwe situaties. Toch is deze veerkracht nog niet in de gehele transportsector volledig aanwezig. De oorzaak ligt bij complexe, structurele obstakels die eerst moeten worden overwonnen. Daarbij heeft iedere transportmodaliteit zijn eigen specifieke uitdagingen, blijkt uit onderzoek van PA Consulting. De oplossing is echter gelijk: een combinatie van innovatieve technologie en betere samenwerking tussen ketenpartners

Luchtvaart
De luchtvaart heeft volop kansen om personeel en processen te optimaliseren. Ook zijn er mogelijkheden om de veerkracht van toeleveranciers te versterken (41%) en governance-uitdagingen aan te pakken (37%). Deze uitdagingen worden in de luchtvaart meer gevoeld dan bij andere modaliteiten, blijkt uit het onderzoek.

Voor 80% van de luchtvaartorganisaties is weerbaarheid echter vooral een uitdaging in plaats van een kans. Dit benadrukt de potentie voor groei, die binnen de hele branche leeft: van alle modaliteiten is de luchtvaart het meest bereid om hun investeringen in weerbaarheid te verhogen. Voor 47% is het daarbij een belangrijke prioriteit om een “crisis-as-usual” mindset aan te nemen.

“Luchthavens richten zich op ‘Total Airport Management’ om de veerkracht te versterken. Zij streven samen met hun partners naar volledige inzichtelijkheid voor operaties, onderhoud en veiligheid, zodat zij in staat zijn om efficiënt en kosteneffectief te werken en optimaal kunnen handelen bij verstorende effecten. Dankzij deze inzichtelijkheid kan het luchtvaartecosysteem bovendien potentiële verstoringen of crisissituaties gezamenlijk vermijden of aanpakken", zegt Christian Groot, aviation en digital expert bij PA.

Spoor
De spoorwegsector staat voor complexe uitdagingen zoals een inflexibele infrastructuur en vaker voorkomende extreme weersomstandigheden. Toch heerst er optimisme; 63% gelooft dat de grootste uitdagingen achter ons liggen.

29% geeft aan dat meer veerkracht nodig is op de lange termijn om hoge kosten te vermijden. Dat kan door het vergroten van de flexibiliteit van de infrastructuur. Daarnaast kan meer samenwerking met andere onderdelen van het ecosysteem de reactiesnelheid op incidenten verbeteren.

“De spoorse wereld heeft een scala aan mogelijkheden om de flexibiliteit van bestaande spoorroutes en benutting van de bestaande spoorcapaciteit te vergroten. Flexibiliteit kan worden verhoogd door innovatief gebruik van technologie, zoals sensors voor het monitoren van de rails, AI voor slimmere planning en voorspellend onderhoud en meer automatisering. Mits deze innovaties weloverwogen en op veilige wijze worden geïmplementeerd, heeft het spoorstelsel enorme potentie voor meer flexibiliteit – en daarmee veerkracht”, aldus Jeroen Dubel, partner en transport-expert bij PA.

Wegtransport
Voor wegtransport is organisatorische veerkracht van strategisch belang voor maar liefst 97% van de respondenten. Bovendien gelooft 82% dat veerkracht concurrentievoordeel oplevert. Maar ook dit segment kampt met uitdagingen, vooral in de bredere toeleveringsketen waar organisaties zelf minder invloed op kunnen uitoefenen. Voor 37% zijn incidenten in de toeleveringsketen een bedreiging voor de eigen veerkracht.

“Een logische oplossing is de toepassing van technologie en data-analyse om ‘real-time’ de toestand van zendingen en transporten te kunnen volgen en verstoringen daarin te voorspellen en voorkomen. Deze transparantie is echter alleen te realiseren wanneer partijen in de toeleveringsketen bereid zijn om samen te investeren en te werken en informatie transparant te delen. Door veilige platforms te ontwikkelen voor betere zichtbaarheid en beheer van de toeleveringsketen, zonder de noodzaak openlijk vertrouwelijke data te delen, kan de bereidheid tot samenwerking sterk toenemen”, zegt Edwin Kock, associate partner en supply chain-expert bij PA.

Logistiek
Expediteurs, postorganisaties, vrachtafhandelaars en andere logistieke tussenpartijen hebben vooral kansen om processen en systemen te moderniseren, aangezien 43% van de respondenten aangeeft dat deze verouderd zijn. Hierdoor ontbreekt het momenteel bij 41% aan realtime inzicht. Hoewel de beperkte marges de ruimte voor verdere investeringen in veerkracht momenteel beperken, opent dit de deur voor creatieve oplossingen en efficiëntere werkwijzen. En dat is belangrijk, want 30% van de respondenten erkent dat een gebrek aan veerkracht kan leiden tot torenhoge operationele kosten.

"Samenwerking is de sleutel. Transparantie van informatie is cruciaal, hoewel het vaak onterecht als overhead wordt gezien. Door bewust te investeren in IT en technologie-modernisering kunnen we samenwerking binnen het logistieke ecosysteem bevorderen en zorgen voor meer synergie. Werken met meerdere leveranciers en flexibele contracten biedt bovendien ruimte voor aanpassing aan de veranderende omstandigheden", besluit Sanne Balkenende, digitale transformatie-expert bij PA.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by