Nieuws

10-07-2024 13:06

Column: Zomer, het moment voor werving en reflectie

De strijd om talent blijft voelbaar. De zomer biedt ondernemers unieke kansen maar ook uitdagingen als het gaat om het aantrekken en behouden van collega's. De grootste kans én uitdaging? Zomerreflectie!


Zomer wattes? Zomerreflectie! Veel mensen zien de periode tussen twee zomervakanties als 'werkjaar' en grijpen de summer break aan voor een grondige reflectie. Zo bewijst ook de piek in onze websitebezoeken in de maanden augustus en september. Een mogelijke bedreiging, want tot welke inzichten komen jouw collega's? Persoonlijke aandacht en transparantie zijn key. Weet welke overwegingen jouw werknemers mee op vakantie nemen en wat hen drijft om nog een 'werkjaar' met plezier te komen.

De vakantieperiode biedt ook kansen. Bij veel bedrijven doen de wervingsinspanningen dan namelijk een siësta. Jammer, als je bedenkt dat potentiële sollicitanten mogelijk extra ontvankelijk zijn voor kansen. Het kan daarom lonen juist nu te starten met werven of extra in te zetten op (betaalde) campagnes. Het daadwerkelijk aantrekken van de juiste mensen? Dat gaat natuurlijk verder dan de inzet van social media. Dit begint al ver voordat een vacature ontstaat, met het bouwen van een stevig werkgeversmerk.

Ook een kans: het marketingtalent dat de afgelopen weken vanuit de schoolbanken de arbeidsmarkt op is gerold. 'Maar we zoeken iemand met meer' Stop! Mediors zijn schaars. Starters hebben weliswaar nog geen praktijkervaring maar wel een diploma en, veel waardevoller nog, super actuele marketingkennis op zak.

Een ontspannen arbeidsmarkt begint bij jezelf. Net als een ontspannen zomervakantie trouwens. Pak jij de kansen die er liggen?


Suzette Hesseling, recruiter bij MRKTNG.nl

 

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by